advertise
  • info آدرس : تبریز، بلوار مشروطه، روبروی دانشگاه پیام نور
  • : ۰۹۱۴۳۱۱۶۴۱۶ | ۰۴۱۳۴۷۸۷۴۰۲ | ۰۴۱۳۴۷۸۷۴۰۷
  • ambmonajati@gmail.com
سامکو یدک تبریز

ای سی یو ECU یا کامپیوتر خودرو چیست

این احتمال وجود دارد که شما از آن دست افرادی باشید که کمتر با خودرو و مکانیک آن آشنا باشید ولی حتماً بارها با کلماتی مانند ای سی یو، کامپیوتر خودرو، دیاگ و … برخورد کرده‌‌اید. خلاصه آنکه ECU به معنای واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit) است که به آن کامپیوتر خودرو نیز می‌گویند. در واقع ای سی یو هر نوع سیستم توکار در قطعات الکترونیکی خودرو است که یک یا چند سیستم الکترونیکی یا زیرمجموعه‌‌های آن را کنترل می‌‌کند. برای درک بهتر می‌‌توانید سیستم ترمز ضد قفل خودرو یا همان ABS را در نظر بگیرید که ای سی یو یا کامپیوتر خودروی شما، میزان فشار پای‌تان بر پدال ترمز را اندازه گرفته و با سرعت خودرو ترکیب کرده و در نهایت فشار لازم برای ترمز گیری چرخ‌‌ها را اعمال می‌‌کند؛ این تنها یک مثال از کاربردها و انواع ای سی یو به شمار می‌آید.


سامکو یدک تبریز

موارد کاربرد ای سی یو چیست؟

همان‌طور که گفته شد، ای سی یو خودرو به سنسورهای مختلفی متصل است که به کمک آن‌ها وضعیت عملکردی خودرو را بررسی کرده و متناسب با آن دستورات لازم را به واحدهای الکترونیکی ارسال می‌نماید تا سه وظیفه‌ی اصلی خود یعنی نظارت، تنظیم و کنترل را انجام دهد. گونه‌های مختلفی از ای سی یو وجود دارد، که هر کدام سنسورهای متفاوت و مخصوص خود را نیاز دارد. برای آنکه بیشتر با گستره‌ی کاری ای سی یوها آشنا شوید چند نمونه از گونه‌های مختلف ECU را می‌توان نام برد که شامل ماژول‌های کنترل موتور (ECM)، سیستم انتقال قدرت (PCM)، جعبه دنده (TCM)، ترمز (BCM یا EBCM)، مرکزی (CCM) و سیستم تعلیق (SCM) می‌باشد. تمام این بخش‌ها در کنار یکدیگر به عنوان کامپیوتر خودرو شناخته می‌شوند.

سامکو یدک تبریز

ای سی یو چگونه کار می‌کند؟

ای سی یو خودرو شما برای انجام درست وظایف خود، نیاز به اطلاعات کافی از خودرو دارد؛ به همین دلیل، سنسورهای مختلفی در خودرو وجود دارد که وضعیت هر قسمت را به ای سی یو گزارش می‌دهند. همچنین برنامه‌های از پیش تعریف شده‌ای در کامپیوتر خودرو وجود دارند که به کمک اطلاعات سنسورها، دستورات لازم را به صورت سیگنال به عمل‌گرها می‌فرستند. سرعت دوران موتور، فشار داخلی منیفولد (لوله‌های ورودی و خروجی موتور)، دریچه گاز، دمای آب، دمای هوا، اکسیژن و … توسط سنسورهای مشخصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و به ای سی یو ارسال می‌شود؛ بسته به اینکه خودروی شما چه مقدار پیشرفته باشد، می‌وانید برخی از این اطلاعات را در صفحه پشت آمپر (صفحه‌ی پشت فرمان) یا مانیتور تعبیه شده در جلوی کنسول خودرو مشاهده کنید.