advertise
  • info آدرس : تبریز، بلوار مشروطه، روبروی دانشگاه پیام نور
  • : ۰۹۱۴۳۱۱۶۴۱۶ | ۰۴۱۳۴۷۸۷۴۰۲ | ۰۴۱۳۴۷۸۷۴۰۷
  • ambmonajati@gmail.com

دسته موتور چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته موتور چیست | سامکو یدک

دسته موتور خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

یکی از مهمترین قطعات یدکی خودرو دسته موتور می باشد. در این مقاله در فروشگاه سامکو یدک تبریز به بررسی دسته موتور و وظیفه آن در موتور خودرو می پردازیم. پیش از آن لازم به ذکر است که سامکو یدک عرضه کننده کلیه قطعات یدکی خودرو های چینی در تبریز می باشد. شما می توانید با مراجع به فروشگاه قطعات یدکی  ما اقدام به سفارش قطعه مورد نظر خود بپردازید. دسته موتور قطعه‌ای است نگهدارنده که بین موتور و شاسی و یا بین گیربکس و شاسی خودرو قرار می‌گیرد. وظیفه این قطعه تحمل وزن مجموعه موتور و گیربکس و همچنین دفع ارتعاشات ناشی از عملکرد موتور و یا عبور از ناهمواری‌ها و البته دفع نیرو گشتاوری است که موتور به هنگام کار کردن ایجاد می‌کند. داشتن اطلاعات در زمینه خودرو و ویژگی های موتوری آن همیشه مفید است؛ خصوصا برای شما که صاحب یک خودروی شخصی هستید.
اگر خودروی خود را به تعمیرگاه برده باشید و برای تعمیر آن اقدام کرده باشید حتما در مورد دسته موتور نیز شنیده اید برای این که طرز کار و کاربرد دسته موتور خودرو را بدانیم ابتدا این مثال را می زنیم. تصور کنید فردی را که در شرایطی نامتعادل در حال راه رفتن بر روی یک لبه باریک است. واضح است که این شخص برای حفظ خود و شرایط تعادل باید را به یک تکیه گاه تکیه کند یا این که بدن خود را در جهت های مختلفی برای داشتن تعادل تکان دهد. موتور خودرو هم از قسمت های بسیار زیادی تشکیل شده است و این اجزا برای حفظ تعادل و سوار شدن روی هم باید تکیه گاهی داشته باشند. خودرو و بخصوص موتور آن به مانند یک پازل است که از تکه های مختلفی به شکل منظم ساخته شده است.
از همین رو موتور خودرو باید دارای تکیه گاهی برای تحمل وزن و حفظ تعادل باشد. دسته موتور قطعه ای است که موتور را در جای خود نگه می دارد، در اغلب خودروها موتور و گیربکس با هم توسط سه یا چهار پایه نگهداری می شوند به پایه ای که گیربکس را نگه می دارد اصطلاحا دسته گیربکس و پایه ای که موتور را نگه می دارد دسته موتور نام دارد. به طور کلی در مورد این قطعه که به آن دسته موتور یا Engine Mount می‌گویند وظیفه حفظ تعادل در نیروهای وارده به قطعات مختلف اطراف خود را دارد که به عملکرد بهتر ماشین کمک می‌کند.


هدف از قرار دادن دسته موتور برروی خودرو ها تحمل وزن خودرو و تمام وزن موتور و متعلقات آن مانند گیربکس است. البته وظیفه رفع ارتعاشات ناشی از عملکرد موتور نیز بر عهده دسته موتور است.
همچنین به هنگام عبور خودرو از جاده ها و مسیر های ناهموار خودرو دچار ارتعاش و لغزش هایی می شود و بخشی از این حرکات نیز به وسیله دسته موتور تعدیل می شود. وظیفه حفظ تعادل در نیروهای وارده به قطعات مختلف اطراف خود را دارد که به عملکرد بهتر ماشین کمک می‌کند. دسته موتور گیربکس هم در زیر دالان گاردان جای دارد که وضیفه حفظ و تعادل گیربکس به عهده آن است.
می دانیم که خودرو و موتور آن در حالت هایی تمایل به حرکت و تکان هایی دارد. در هنگام روشن شدن خودرو ، گاز دادن های ناگهانی، عبور از دست انداز و همچنین لرزش های ذاتی دلایل لرزش موتور خودرو می باشند. در این زمان ها موتور نباید بیش از حد تکان بخورد و باید تکیه گاهی محکم آنها را ثابت نگه دارد.تا گشتاور های پیچشی تحمل شود.

دسته موتور خودرو | سامکو یدک

با کمی دقت درمی یابیم که اجزای خودرو و بخصوص موتور اگر کاملا ثابت باشند و به وسیله پیچ و مهره ی تنها به هم متصل باشند، این تکان ها موجب خرابی و حتی شکستن و ترک خوردن اجزا در اثر لرزش ها می شوند. پس نتیجه می گیریم که این اتصالات بین موتور و گیربکس با شاسی خودرو باید منعطف باشند. باید گفت نگهداری و تعویض به موقع دسته موتورها در صورت خرابی در راستای نگهداری خودرو به بهترین شکل می باشد.


انواع دسته موتور | سامکو یدک

انواع دسته موتور

دسته موتور در خودرو ها همانند خود خودرو دارای مدل های مختلف و جنس های متفاوتی است. برای هر خودرو دسته موتوری متفاوت تولید می شود که عمدتا از جنس لاستیک اند تا در رفع ارتعاشات بهتر عمل کند.
البته در بعضی از خودروهای خاص نیز بنا به تصمیم خودروساز از دسته موتورهای هیدرولیکی یا بادی استفاده می‌شود که کاربردهای خاص خود را دارند. چنین دسته موتورهایی در خودرو با موتورهای توربوشارژ و موتورهای سوپر شارژ الکتریکی کاربرد دارد
. دسته موتورهای لاستیکی دارای دو صفحه فلزی هستند که یکی از آنها به گیربکس متصل می شود و دیگری به شاسی خودرو وصل می گردد. در میان این دو صفحه نیز موادی از جنس یک نوع پلاستیک بسیار قوی با عمر بالا استفاده می‌شود که عملا تضمین کننده اتصال این دو بوده و در اکثر مواقع بهترین کارایی را برای خودروساز و مصرف کننده دارد.


لاستیک های به کاربرده شده دارای خاصیت ارتجاعی بالایی هستند تا در تعدیل ضربات ایجاد شده در خودرو به بهترین نحو ممکن عمل کند و فشار وارد شده نیز به درستی مدیریت شود. در نمونه های بادی و یا هیدرولیکی نیز همین عملکرد صورت می گیرد و در حقیقت به جای بخش لاستیکی جایگزین می شوند. اگر به فکر سلامت خودروی خود هستید بهتر است که هر چند سال یکبار به تعویض آن بپردازید و یا آن را بصورت مرتبط بررسی کنید تا متحمل هزینه هایی سنگین تر در تعمیر خودرو خود نشوید. چرا که جنس لاستیک میانی به گونه‌ایست که پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و فعالیت قبل خود را نشان نمی‌دهد! شما میتوانید در هر زمان با مراجعه به شرکت لوازم یدکی سامکو نسبت به تهیه لوازم مورد نیاز خود اقدام کنید.

محصولات فروشگاه سامکو یدک

کمپرسور کولر ام وی ام
مقایسه
برای سفارش این محصول اینجا کلیک کنید
لنت جلوی ام وی ام 110
مقایسه
شاتون لیفان
مقایسه
رینگ موتور و پیستون سایز 25 لیفان ایکس 60
مقایسه
گل پخش کن جلوی چپ لیفان ایکس 60
مقایسه
گل پخش کن جلوی راست لیفان ایکس 60
مقایسه
استکان تایپیت ام وی ام 315 نیو
مقایسه
سوپاپ هوای لیفان ایکس 60
مقایسه
واتر پمپ لیفان 520
مقایسه
واتر پمپ لیفان 1600
مقایسه
توپی سرکمک اصلی  جلو  ام وی ام 315
مقایسه
سرپلوس چرخ جیلی امرگرند 7
مقایسه
تسمه تایم ام وی ام 315
مقایسه
سفت کن دینام ام ام وی ام 110 3سیلندر
مقایسه
تسمه بالانسر جک اس 5
مقایسه

علائم آسیب دیدگی دسته موتور

در خودروهایی که از نوع دیفرانسیل جلو هستند و بخش متحرک در قسمت عقبی است؛ دسته موتورها برروی خود موتور و یکی هم در زیر گیربکس نصب می شود.
اما در خودروهای پیشرانه و متحرک جلو مانند اغلب خودروهای موجود در ایران مانند پراید تا پژو و دیگر محصولات، معمولا از ۳ تا ۵ دسته موتور استفاده می‌شود که یکی از آنها از بالا به پوسته موتور متصل می‌گردد! تعداد دسته موتورها از ۲ تا ۴ عدد است و وظیفه نگهداری وزن بخش های موتوری خودرو را دارد. از نشانه های پارگی دسته موتور شنیدن صدای تق تق در هنگام عبور از موانع و یا دست اندازهاست.
از مشکلاتی که در هنگام پاره شدن دسته خودرو؛ بخصوص خودروهای دیفرانسیل جلو؛ پیش می آید این است که در صورت پارگی این مشکل سریعا به دسته های دیگر نیز سرایت می کند و هزینه ها را چند برابر می کند. از نشانه‌های خرابی دسته موتور بالا تکانه‌های شدیدی است که در خودرو مشاهده می‌شود و با رانندگی نادرست به طور مثال شتاب گیری لحظه‌ای منجر به خرابی چهارشاخ پولوس‌ها شده و در این گرانی قطعات و اجرت تعمیر هزینه گزافی روی دستان شما خواهد گذاشت.

خرابی دسته موتور | سامکو یدک

راه های پیشگیری آسیب دیدگی دسته موتور

بهترین راه برای پیشگیری از آسیب دیدگی بررسی های گاه به گاه است. پیشنهاد می کنیم هر زمان که برای تعویض روغن خودرو اقدام می کنید سلامت دسته موتورها را هم بررسی کنید. نکته مهم در این بحث بررسی های همیشگی و منظم است تا در صورت بروز مشکل به زودی از آن آگاه شوید. البته اگر بررسی منظم را تابحال انجام نمی داده اید نگران نباشید. دسته موتور معمولا دارای مقاومت مناسبی است و خیلی سریع به پولوس ها آسیب نمی زند. برای تست سلامت دسته موتورها نیز در تعمیرگاه باید یک نفر ترمز دستی را نگه داشته و همزمان با دنده یک نیم کلاچ کند. نفر دوم وضعیت له‌ شدگی لاستیک‌ ها و بازی ماشین در زیر خودرو را کنترل می‌کند که در صورت وجود مشکل به راحتی و به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.


سامکو یدک تبریز

فروش قطعات یدکی خودرو

تیم ما نمایندگی آذربایجان شرقی شرکت سامکو یدک عرضه کننده کلیه لوازم یدکی خودرو های چینی مانند، لیفان، هایما، بسترن،قطعات یدکی ام وی ام، چانگان، قطعات یدکی لیفان، جک و چری می باشد. این مجموعه سعی دارد مشکل کمبود قطعات خودرو های چینی در بازار را با وارد کردن این قطعات و عرضه آنها با قیمت مناسب و تعداد بالا برطرف نماید. هدف ما کمک به بازار خودرو کشور می باشد و تا به امروز در این زمینه موفق بوده ایم. شما می توانید برای سفارش قطعات یدکی خودرو های چینی از محصولات فروشگاه آنلاین سامکو یدک شعبه تبریز اقدام به خرید نمایید. تمامی قطعات موجود در فروشگاه سامکو یدک اورجینال می باشد و شما می توانید با خیال راحت از اصالت محصولات ما اقدام به سفارش نمایید.